Första fältveckan

I måndags for alla vi från pluton 31 till Väddö för en hel vecka i fält. Vi åkte i två stora bussar från Uppsala och resan tog ca 1,5 timme. Perfekt att sova! Från måndagen till fredagen bodde vi i baracker med vanliga sängar vilket var skönt. Idag (fredag) till på söndag är det tält som gäller ute i skogen. Själv for jag hem igen lagom till att dem började dra sig ut i skogen eftersom jag har SM i helgen, men dom får det nog bra där ute. Synd att man missar så mycket bara :)

Under veckan har vi iallafall haft skjutning som huvudmoment på schemat. I måndags packade vi dock i, hade fys och teori i pansarskott. Vi avslutade måndagen med prov och sedan en promenad runt området. På tisdagen drog sedan skjutningen igång. Vår grupp fick skjuta AK5c hela dagen (08:00 - 20:00) och det var skit kul! Vi slutade dock sent som attan på kvällen! På onsdagen hade jag sedan en kort permiss för yttligare en uppkörning i Östhammar, tur nog så gick det bra denna gång så nu är körkortet fixat. Förutom körkort så fick vi fortsätta med AK5c på eftermiddagen och då skött jag riktigt bra. Började få in snittsen nu. Dessutom var det lön vilket inte gjorde dagen värre :D

På torsdagen fick vår grupp sedan avsluta AK skjutningen och skjuta pansarskott på eftermiddagen, det var dock inte lika roligt så den dagen blev lite seg. Natten till torsdag hade vi även nattvakten på lastbilen så mellan 01.15 - 02.15 stod jag och en till och vaktade, vilket var lite tungt att behöva bryta sömnen. Vakttimmen gick dock fort.

Förutom att skjuta har vi även haft en massa städning, skoputs och vapenvård så de få timmar på kvällarna som vi fick (slutade som tidigast 18.00 en dag, resat mellan 20 - 22.00) fick vi använda till rengörning av persedlar och vapen. Kul!

Fältveckan har varit mycket bra och det är synd att jag inte kunde vara med på hela. Ska dock tillbaka till LSS på söndag då bussarna från Väddö kommer tillbaka. Vi slutar sedan på torsdag nästa vecka, vilket betyder en lite längre permission än vanligt. Ska dock till Umeå på torsdag - lördag för nästa SM distans så det blir inte så mycket vila trots allt :) Veckan efter det blir det trodligen Marma i en vecka, där ska vi tälta hela veckan, vilket kommer li kul och intressant.

Ciao

Andra permissionen

Idag är det fredag och idag fick vi komma hem för andra gången :) Veckan har varit lugn och super bra på LSS och jag längtar redan tillbaka :)

Helgens planer är tävling imorgon sedan ska jag träffa Mårten på lördag kväll och på söndag blir det sedan avresa till LSS igen :) På måndag åker vi nämligen till Väddö och ska vara där måndag till söndag. Vi kommer att skjuta, skjuta och skjuta massor och självklart ha lite undervisning i massa andra roliga saker! Kommer som sagt inte hem nästa helg utan veckan fortsätter sedan på måndag till onsdag vecka efter Väddö på LSS. På onsdag kväll börjar dock en lång permission fram till söndag! Inte helt fel :) Dock ska jag tävla nästa helg och under långhelgen så det blir inte så mycket ledighet och dessutom missar jag massa skoj på Väddö med 31:orna :)

Nej nu ska fredag kvällen fortsätta med en efterlängtad kex choklad som ligger i kylen och kanske finns det något på tv också :)

H.V.O

18 augusti

Ny dag, nya utmanigar

Idag började dagen som vanligt, alltså i sin egen säng och inte i skogen :P Morginrutinerna drog igång som vanligt. Bädda sängen med precision så klart. mega frukost och sedan städning. Sedan blev det visitation på allt och efter 4 omvisitationer fick vi sedan gå till kassurnerna och hämta ut våra vapen.

Hela dagen har vi ägnat åt vapenhantering och prövat massa olika ställningar med vapnet. Lite otur med vädret har vi dock haft med lite regn då och då :) Det bästa med dagen är ändå att vi helt oväntat fick sluta klockan 16.00 :) Blev lite gym och nu befinner jag mig här på soldathemmet med alla andra :P

Kvällsfika, nästa!

Brev från lumpen

Hejsan allihopa utanför grindarna :) Nu befinner jag och några andra här inne på vecka 3 av våran tid här inne och so far, so good! Igår inledde vi veckan med en lång och slitsam dag. Vi hade orientering/fältövningar. Vi orienterade oss till olika punkter, rapporterade via radio och vid olika mål genomförde vi uppgifter. Vi fick inte ha klockor eller mobiler så ingen tidsuppfattning fanns i princip. Vid första uppgiften fick vi stå på en balansbräda och ordna oss i alfabetisk ordning (efternamnen) utan att prata. Typisk övning från skolan och kalas. Sedan skulle vi bära en "skada" på bår genom skogen på en slinga. Självklart skulle vi tillämpa det vi lärt oss inom transport av skada på bår. :)

Vid uppgift två fick vi sedan forcera en terengbil 13 (den väger över 3,5 ton). Vi fick endast putta bakom bilen och dra i snörena i fram på bilen. I bilen satt Fänrik Byström och styrde och bromsade när vi nådde målet. Vi körde en sträcka, skulle vända och tillbaka. Dock var det lite nedför på vägen dit så då rullade det på lätt, dock blev det sjukt tungt på vägen tillbaka!!! :P

Uppgifta tre gick ut på att tillsammans springa ett 1000 m lopp. Den sämsta tiden i gruppen räknades så sammarbete var nödvändigt. Vi fixade det på 3.50 min tror jag, dock vette fan om det var exakt 1000 m för då var det en bra tid i M90 uniform och kängor :P

Uppgift 4 bestod sedan av tipspromenad med 8 frågor och hela rundan skulle ta 20 min, inte mer eller mindre. Så en av oss fick räckna till 60 - 20 gånger :P

Sista uppgiften innefattade att vi på tid skulle klä av oss iprincip alla kläder, simma över Fyrisån med packning /(där kläderna låg) och sedan tillbaka. Det var skönt i vattnet, dock blev allt i princip blött trots att vi vattensäkrat packningarna. Frös måttligt senare på kvällen.

Efter alla uppgifter samlades vi vid utgångspunkten igen och fick några minuter på oss att gå in på logementen. Smart soldat som jag är rev jag upp all min packning och packade torrt. Vilket var smart eftersom vi skulle sova ute i vindskydd i natt :P Vi gick till en skog inne på området och slog oss ner. Där grillade vi korv, slog upp vindskydd och sov för natten. Det var riktigt skönt väder, dock somnade jag på kottar eftersom det var mörkt när vi slog upp vindskydden så jag sov inte så mycket. OBS! Vi fick inte ha några ficklampor heller :P

Vi vaknade sedan 05.30. Rev tält och begav oss till frukosten. Sen fortsatte dagen med vapenhantering (lite halv sömning och jobbigt). Planen var att vi skulle ha kvällstjänst men vi fick sluta redan kl 16.30 vilket var skönt. Dessutom fick vi för första gången lämna garnisonen så jag + några från mitt rum + några andra drog till en pizzeria i Uppsala. Det var inte helt fel efter en natt i skogen :)

Nu ska jag sova ikapp sömnen som jag inte fick i natt.

Ciao :)

Första lediga helgen

Första lediga helgen från lumpen på 2 veckor är redan över... Tiden bara rinner iväg! Men självklart har man hunnit med både det ena och det andra. Tog ett dopp i poolen och det blev en match i volleyboll (jag vann säger vi). För utom det har jag övningskört och lärt mig fickparkera. SUPER LÄTT!!! Sedan blev det middag hos kusinerna på lördagen och idag har jag tävlat i Sigtuna. Dock gick det inte så bra så det lämnar vi :P

Två veckor i lumpen har verkligen innehållit mycket. Första veckan var pain! De flesta funderade seriöst på att sluta eftersom det var så mycket drillning då. Andra veckan blev mycket bättre! Befälen blev lite mjukare, kvällarna blev tjänstfria och dagarna bestod av för det mesta roliga saker. Bland annat fick vi ut våra vapen! Vilket är en AK5C. Nästa vecka ska vi få provskjuta dem för första gången. Dessutom ska vi ligga i fält :) SPÄNNANDE!!

Nu blir det film och popcorn, imorgon är det tidig uppgång (runt 05. 40) :P

Höger vänster om ;)

Det var en gång en soldat...

Kära bloggen! Tiden rullar på och skrivandet går det trögt för. Sommaren har ju vart på besök och det måste man ta vara på. Mårten och jag var ju som sagt på semester i södra Sverige. Vi kom hem i fredags efter en avslutande vecka i regn och rusk i Örebro på O-Ringen. Fy och bläää... Men resten av resan var underbar med sandstränder, Liseberg, shopping, bad och ett jäkla promenrande överallt.

Nu är verkligheten tillbaka för ett kort ögonblick. Igår packade vi upp och tvättade i 6 timmar, sen avslutade jag kvällen hemma hos Jossan på en tjejkväll med Erica. Mycket trevligt! Idag blev det sedan stan eftrsom Mårten skulle hitta en persent till sin syster som fyllde 20 år för ett tag sedan. Hon fick en massa "bra-att-ha-saker" till sin resa till Ghana som hon gör i höst. Mycket uppskattat! Nu finner jag mig hemma i Skepptuna för lite middag och packning...

Imorgon börjar ju mitt nya liv eller andra liv kanske man ska säga som soldat. 11 långa månader har jag framför mig på Ärna flygplats i Uppsala och vi får väl se hur det går. Jag är inte ett dugg nervös, mest fundersam över när jag får komma hem nästa gång och träffa stackars Mårten som kommer vara hemma själv i 11 månader.. Det löser sig nog!

Som sagt, imorgon är det inryck...