Brev från lumpen

Hejsan allihopa utanför grindarna :) Nu befinner jag och några andra här inne på vecka 3 av våran tid här inne och so far, so good! Igår inledde vi veckan med en lång och slitsam dag. Vi hade orientering/fältövningar. Vi orienterade oss till olika punkter, rapporterade via radio och vid olika mål genomförde vi uppgifter. Vi fick inte ha klockor eller mobiler så ingen tidsuppfattning fanns i princip. Vid första uppgiften fick vi stå på en balansbräda och ordna oss i alfabetisk ordning (efternamnen) utan att prata. Typisk övning från skolan och kalas. Sedan skulle vi bära en "skada" på bår genom skogen på en slinga. Självklart skulle vi tillämpa det vi lärt oss inom transport av skada på bår. :)

Vid uppgift två fick vi sedan forcera en terengbil 13 (den väger över 3,5 ton). Vi fick endast putta bakom bilen och dra i snörena i fram på bilen. I bilen satt Fänrik Byström och styrde och bromsade när vi nådde målet. Vi körde en sträcka, skulle vända och tillbaka. Dock var det lite nedför på vägen dit så då rullade det på lätt, dock blev det sjukt tungt på vägen tillbaka!!! :P

Uppgifta tre gick ut på att tillsammans springa ett 1000 m lopp. Den sämsta tiden i gruppen räknades så sammarbete var nödvändigt. Vi fixade det på 3.50 min tror jag, dock vette fan om det var exakt 1000 m för då var det en bra tid i M90 uniform och kängor :P

Uppgift 4 bestod sedan av tipspromenad med 8 frågor och hela rundan skulle ta 20 min, inte mer eller mindre. Så en av oss fick räckna till 60 - 20 gånger :P

Sista uppgiften innefattade att vi på tid skulle klä av oss iprincip alla kläder, simma över Fyrisån med packning /(där kläderna låg) och sedan tillbaka. Det var skönt i vattnet, dock blev allt i princip blött trots att vi vattensäkrat packningarna. Frös måttligt senare på kvällen.

Efter alla uppgifter samlades vi vid utgångspunkten igen och fick några minuter på oss att gå in på logementen. Smart soldat som jag är rev jag upp all min packning och packade torrt. Vilket var smart eftersom vi skulle sova ute i vindskydd i natt :P Vi gick till en skog inne på området och slog oss ner. Där grillade vi korv, slog upp vindskydd och sov för natten. Det var riktigt skönt väder, dock somnade jag på kottar eftersom det var mörkt när vi slog upp vindskydden så jag sov inte så mycket. OBS! Vi fick inte ha några ficklampor heller :P

Vi vaknade sedan 05.30. Rev tält och begav oss till frukosten. Sen fortsatte dagen med vapenhantering (lite halv sömning och jobbigt). Planen var att vi skulle ha kvällstjänst men vi fick sluta redan kl 16.30 vilket var skönt. Dessutom fick vi för första gången lämna garnisonen så jag + några från mitt rum + några andra drog till en pizzeria i Uppsala. Det var inte helt fel efter en natt i skogen :)

Nu ska jag sova ikapp sömnen som jag inte fick i natt.

Ciao :)

Kommentera tack!

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

Din e-post: (bara jag ser den)


Din bloggadress:


Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0