Jag siktar mot toppen

Torsdag, 0912

Nu var det torsdag. Torsdag kväll om man ska vara mer exakt. Bara så där. Tyckte det kändes som måndag nyss. Va fan gjorde vi i måndags??? Just nu har jag ingen anning. Förhoppningsvis kommer minnet ikapp en om ett tag.

Dagens schema har varit riktigt nice - dock blir jag så trött när det är för nice. Hela förmiddagen körde vi runt i Uppsala. Runt, runt, runt. När det är ens egen tur att köra taggar man till - sista man vill är att krocka med denna kloss. Men när den andre kör sjunker man lätt ner i stolen och tack vare dom osköna ryggstöden så somnar man inte. Ända anledningen. Egentligen ska man läsa kartan men efter en si så där tre varv kan man nästan rabbla alla noter i nattmössan... Läskigt!

Efter den efterlängtade pannkaks lunchen hade vi sedan lite teori - det var tyvärr ganska segt. Dock hade vi Lt Jonsson och tack vare han höll man sig vaken även om ämnet var så där. Farligt gods. Det sa väl allt om den teorin. Vi taggade sedan till och begav oss till datorsalen som låg på andra sidan garnisonen. Där var det prov. Förarprov. Vi skrev tre prov (civila trafikregler, militära trafikregler och fordons teknik om terrängbilar). Man fick max ha 5 - 7 fel på varje provdel. Jag klarade militära och fordons frågorna, dock failade jag civila regler. Irriterande. Dock var gruppen skit bra. Totalt skrev vi 18 x 3 prov = 54 prov och 51 av proven var godkända! :O What? Tror inte det var min grupp... Vi är dock tre som fick omprov. Plugga i helgen alltså. Efter provet styrde vi sedan mot middag och avslutade kvällen med en kort teori på ca en timme. Riktigt skön dag med andra ord!

Nu börjar minnet knappa ikapp. I månags hade vi ju halka :) Men en annan grej som slog mig var ju att vi var med om en bilolycka igår. Eller alltså vi var inte I olyckan utan vi fick se en på första parkett :)

Allt började en kall onsdagsmorgon i Uppsala. Klockan kunde inte vara mer än nio tiden på morgonen och rusningen i trafiken höll fortfarande i sig. Vi i bil 3 var ute på vårt första varv och hade väl kommit ungefär hälften på banan när det small till. Jag körde och brevid mig hade jag Lt Jonsson. Victor satt i baksätet. Vi körde på en av gatorna i Årsta där högerreglen gäller. Vid en dom större korsningarna (Hjalmar Brantingsgatan och Årsta gatan, strax öster om Celsiusskolan) kom vi rullande och pga av att vi hade trafik från höger stannade vi till precis vid övergångsstället. Vi hinner stå där i några sekunder. Rakt framför oss kommer en taxi - modell minibuss - körandes och utan någon koll och med hög fart kör han rakt ut i korsningen. Från våran vänster (taxins höger) kommer då en liten blå bil i hög hastighet med sikte rakt fram. Den blå bilen kör då rakt in i taxins bakre del och pga av farten "flyger" taxin mot oss. Tack vare att hastigheten inte var allt för hög, vi pratar 40 - 50 km/h, och att vi hade en övergångsskylt framför oss får vi inte taxin i framrutan. Taxin slungas alltså in i övergångsställs skylten och den veck sig som en torr kvist men taxin stoppas av den och rullar framåt istället. Vi klarade oss utan skador. Den blå bilens motorhuv var dock söndermanglad men föraren klarade sig. Taxin lika så. Anledningen till olyckan var att taxin inte hade koll på trafiken och den blå bilen hade helt oskrapade rutor så dom båda kommer nog åka på det :) Hela olyckan skedde i slow motion och från ena sekunden till den andra var den över.

H.V.O




Kommentera tack!

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

Din e-post: (bara jag ser den)


Din bloggadress:


Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0