Träningsvärk, ett resultat av vadå?

Träningsvärk har nog alla känt en och en annan gång! Hemsk smärta tycker jag men smärtgraden varierar ju från vad man har tränat och framför allt hur nytt det är för kroppen. Tex, igår körde jag simmning och vattenlöpning på Fyrsihov. Jag har inte simtränat på ½ - 1 år sen och vattenlöpning har jag adrig gjort. Dessutom körde jag på ganska hårt. Vad blev då resultatet av det - Jo, hemsk träningsvärk. Ont i skuldebladen, benen och armar och allt det beror på att mina muskler inte är vana vid den här typen av träning! Hade jag däremot kört lugnt hade jag kanske inte haft någon eller möjligtvis lite träningsvärk.

En del bekanta till mig brukar ibland dra till med en löprunda då och då och det säger att de alltid får träningsvärk efter varje pass... Jag däremot, får aldrig träningsvärk av löpning. Vad beror det på? Jo, regelbundenhet. Jag tränar löpning regelbundet och har gjort det i ett antal år. Det är alltså inget nytt för min kropp. Om jag däremot kört lugnt en tid och plötsligt kör ett hårt intervall pass så blir resultaten såklart = TRÄNINGSVÄRK! Angående mina bekanta så tror jag orsaken är att de inte kör regelbundet. Det blir en runda då och då. Tips: Löpträna minst 30 min, 3 gånger i veckan, regelbundet, i ett antal veckor och tillslut kommer träningsvärken vara ett blott minne. OBS! Om ni dock "gör något nytt" för kroppen ett pass så blir det troligtvis träningsvärk :)

Ett mentalt tips: Jag blir glad av att ha träningsvärk för då känner man verkligen att träningen givit något!! Känn er stolta! Tänk, fan vilken grym träning jag fick till igår!!

Lycka till!

Kommentera tack!

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

Din e-post: (bara jag ser den)


Din bloggadress:


Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0