Farsdag

Söndag och idag är det farsdag! Ingen mega högtid men något att tänka på iallafall. Jag hedrade min far med att gå upp i ottan och baka scones :) Så, jag har gjort två plåtar. En till idag och en tänkte jag ta med mig till Uppsala :)
Recept på scones:
  • 8 dl mjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 100 g smör
  • 3 dl mjölk
Rör ihop mjöl, bakpulver och salt. Skär smöret i små kuber och blanda ner i mjöl blandningen. Använd fingrarna för det ska bli en grynig massa, ingen deg. Blanda sedan i mjölken och då ska det bli deg. Knåda ihop, dela degen i två jämna bitar, baka ut på en smord plåt (eller bakplåtspapper). Tips: Använd lite mjöl på fingertopparna när ni bakar ut. De ska bli ca 15 cm i diameter och ca 1 - 2 cm hög. Grädda 10 min mitt i ugnen på 250 grader. Super enkelt!!

Kommentera tack!

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

Din e-post: (bara jag ser den)


Din bloggadress:


Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0