Vi går in i halvtid...
Nästa söndag (2/1) har vi legat inne i 5 månader!!! Bara hälften kvar :( Usch!!! Obeskrivligt liv vi lever innanför grindarna - kan bara upplevas! :)
Halvtiden firas/sörjs med 2 - 3 veckor julledighet. Fofö 40 har bara två veckor eftersom vår utbildning börjar då :( Lite surt men ändå kul att få köra :) Åter till ämnet. Gick av högvakten för denna gång igår (juldagen). Relativt lugnt dygn på slottet under julafton :) Vi fick julbord, såg på Kalle och fick paket - kunde inte begärt mer :) Vi kom hem igår, trötta som få. Vi slutade nästan när vi kom hem och tanken var att nästan hela plutonen skulle ut - tyvärr bangade ungefär alla när det väl va dags men vi va ändå ca 10 - 15 st som begav oss ut. Inledde på O´Learys med mat sen tänkte vi dra vidare till Kalas men dom fick för sig att ha 150 kr inträde - aldrig att man betalar det för Kalas!!! Vidare mot Saluhallen där dom hade 23 denna afton. Vi styrde vidare mot Bj och såklart kom vi inte in där heller - 21 år!!! Vi var då några som gav upp och åkte tillbaka till garnisonen medan några gick in på Kalas. Var hemma innan 00.00 så uppställningen dagen efter 07.30 var inte allt för tung :)
Dagens schema var riktigt chill. Vi inledde med att inventera skåpen och anmäla brister. Sen packade vi ner allt i väskor och påsar. Efter brunchen vid tio tiden fick vi sedan våra nya logement indelningar (stridgrupper) Jag som 40 förare och trossgrupp fick bo under Juliet tillsammans med PB-eleverna, stab/ksp/fofö killarna Stav och Lunnbäck och staben. Vi är det s.k. lösa folket :P Vi blev 10 st i logementet - är ju van vid gamla India på 5 tappra individer :( Övriga grupper blev stridsgrupper med en fofö, en gb, en gb stf, två ksp och ett par grg ladd/skytt. Kommer nog bli hur kul som helst i de nya logementen (Delta force dör inte för det) :)
Dagen på garnisonen slutade runt 14.00 och då styrde jag vidare hem till farmor och farfar för julfirande med mat och julklappar!! Fick i princip allt jag önskade mig :D Mest nöjd för min JET SET klocka!! Fick även andra fina saker som en massa pengar och presentkort, ett par Koss hörlurar, tillbehör till min iPhone och två premunationer ( en på Runners World och en på Kamera&Bild). Sen lite små saker ;D
Imorgon styr jag och mina två bröder mot Uppsala för mellandagsrea shopping. Ska även spänna min klocka till rätt längd :)
Nu är det bara 13 dagar kvar på lovet - mer om lovets planer kommer i nästa inlägg :)
Ciao
Vad är en jul på slottet...
En jul på slottet är som vilken dag som helst på slottet förutom att maten är extra fin och man får en present från kungen. Inget märkvärdigt! ;) :P LSS blev ju rånade igår när 32:a stod - en AK5C blev stulen och en soldat ner slagen. På självaste Lejonbacken av alla ställen. När jag står där är det minsan tystare än i graven... Idag har iallafall polisen varit här och pratat med våra befäl. TV4 gjorde ett reportage också och min avlösning (utan mig) ska presic gå på sina poster när dom filmar!!! Typiskt att man var nattpost just idag då :( Men jag har ägnat min jul till att baka inne på vaktexpeditionen - nästan lika bra!
Nu är det mindre än 2 timmar kvar till 120 min FRYS! Inatt står jag på post 7 - Slottsbacken! Vi snurrar lite på posterna så man slipper stå på samma post varje gång :) Har snart haft alla poster! Lejonbacken har vart den sämsta tror jag - den nomineringen var klar redan första timmen jag stod där :P
Förarbervis !!
3,5 vecka nu. Befattningsskolan lider mot sitt slut. Idag har vi tagit körkort. Eller försökt iallafall. Provet skrev vi för en vecka sedan. Idag är det uppkörning. Jag klarade körningen och funktionsdelen av provet - andas ut! Men nog var det nära. Hade turen på min sida och slapp backa runt hörn och dessutom fick jag berätta om bränslesystemet på funktionsdelen - den kunde jag bäst... eller det var nog den ända jag kunde :P Men än är det inte fred - har vårdprov nu på eftermiddagen! Hoppas innerligt att det blir lätt !
Nej, plikten kallar
Nej, plikten kallar
Upp till bevis!!!
33/34 pluton utmanade ju oss för några dagar sedan. Dom klämde in 15 personer i baksätet på TGB 13 medan vi i 31/32 pluton lyckades med 17 personer. STOLT!!! Här kommer bevis:
Jag siktar mot toppen
Torsdag, 0912
Nu var det torsdag. Torsdag kväll om man ska vara mer exakt. Bara så där. Tyckte det kändes som måndag nyss. Va fan gjorde vi i måndags??? Just nu har jag ingen anning. Förhoppningsvis kommer minnet ikapp en om ett tag.
Dagens schema har varit riktigt nice - dock blir jag så trött när det är för nice. Hela förmiddagen körde vi runt i Uppsala. Runt, runt, runt. När det är ens egen tur att köra taggar man till - sista man vill är att krocka med denna kloss. Men när den andre kör sjunker man lätt ner i stolen och tack vare dom osköna ryggstöden så somnar man inte. Ända anledningen. Egentligen ska man läsa kartan men efter en si så där tre varv kan man nästan rabbla alla noter i nattmössan... Läskigt!
Efter den efterlängtade pannkaks lunchen hade vi sedan lite teori - det var tyvärr ganska segt. Dock hade vi Lt Jonsson och tack vare han höll man sig vaken även om ämnet var så där. Farligt gods. Det sa väl allt om den teorin. Vi taggade sedan till och begav oss till datorsalen som låg på andra sidan garnisonen. Där var det prov. Förarprov. Vi skrev tre prov (civila trafikregler, militära trafikregler och fordons teknik om terrängbilar). Man fick max ha 5 - 7 fel på varje provdel. Jag klarade militära och fordons frågorna, dock failade jag civila regler. Irriterande. Dock var gruppen skit bra. Totalt skrev vi 18 x 3 prov = 54 prov och 51 av proven var godkända! :O What? Tror inte det var min grupp... Vi är dock tre som fick omprov. Plugga i helgen alltså. Efter provet styrde vi sedan mot middag och avslutade kvällen med en kort teori på ca en timme. Riktigt skön dag med andra ord!
Nu börjar minnet knappa ikapp. I månags hade vi ju halka :) Men en annan grej som slog mig var ju att vi var med om en bilolycka igår. Eller alltså vi var inte I olyckan utan vi fick se en på första parkett :)
Allt började en kall onsdagsmorgon i Uppsala. Klockan kunde inte vara mer än nio tiden på morgonen och rusningen i trafiken höll fortfarande i sig. Vi i bil 3 var ute på vårt första varv och hade väl kommit ungefär hälften på banan när det small till. Jag körde och brevid mig hade jag Lt Jonsson. Victor satt i baksätet. Vi körde på en av gatorna i Årsta där högerreglen gäller. Vid en dom större korsningarna (Hjalmar Brantingsgatan och Årsta gatan, strax öster om Celsiusskolan) kom vi rullande och pga av att vi hade trafik från höger stannade vi till precis vid övergångsstället. Vi hinner stå där i några sekunder. Rakt framför oss kommer en taxi - modell minibuss - körandes och utan någon koll och med hög fart kör han rakt ut i korsningen. Från våran vänster (taxins höger) kommer då en liten blå bil i hög hastighet med sikte rakt fram. Den blå bilen kör då rakt in i taxins bakre del och pga av farten "flyger" taxin mot oss. Tack vare att hastigheten inte var allt för hög, vi pratar 40 - 50 km/h, och att vi hade en övergångsskylt framför oss får vi inte taxin i framrutan. Taxin slungas alltså in i övergångsställs skylten och den veck sig som en torr kvist men taxin stoppas av den och rullar framåt istället. Vi klarade oss utan skador. Den blå bilens motorhuv var dock söndermanglad men föraren klarade sig. Taxin lika så. Anledningen till olyckan var att taxin inte hade koll på trafiken och den blå bilen hade helt oskrapade rutor så dom båda kommer nog åka på det :) Hela olyckan skedde i slow motion och från ena sekunden till den andra var den över.
H.V.O
Nu var det torsdag. Torsdag kväll om man ska vara mer exakt. Bara så där. Tyckte det kändes som måndag nyss. Va fan gjorde vi i måndags??? Just nu har jag ingen anning. Förhoppningsvis kommer minnet ikapp en om ett tag.
Dagens schema har varit riktigt nice - dock blir jag så trött när det är för nice. Hela förmiddagen körde vi runt i Uppsala. Runt, runt, runt. När det är ens egen tur att köra taggar man till - sista man vill är att krocka med denna kloss. Men när den andre kör sjunker man lätt ner i stolen och tack vare dom osköna ryggstöden så somnar man inte. Ända anledningen. Egentligen ska man läsa kartan men efter en si så där tre varv kan man nästan rabbla alla noter i nattmössan... Läskigt!
Efter den efterlängtade pannkaks lunchen hade vi sedan lite teori - det var tyvärr ganska segt. Dock hade vi Lt Jonsson och tack vare han höll man sig vaken även om ämnet var så där. Farligt gods. Det sa väl allt om den teorin. Vi taggade sedan till och begav oss till datorsalen som låg på andra sidan garnisonen. Där var det prov. Förarprov. Vi skrev tre prov (civila trafikregler, militära trafikregler och fordons teknik om terrängbilar). Man fick max ha 5 - 7 fel på varje provdel. Jag klarade militära och fordons frågorna, dock failade jag civila regler. Irriterande. Dock var gruppen skit bra. Totalt skrev vi 18 x 3 prov = 54 prov och 51 av proven var godkända! :O What? Tror inte det var min grupp... Vi är dock tre som fick omprov. Plugga i helgen alltså. Efter provet styrde vi sedan mot middag och avslutade kvällen med en kort teori på ca en timme. Riktigt skön dag med andra ord!
Nu börjar minnet knappa ikapp. I månags hade vi ju halka :) Men en annan grej som slog mig var ju att vi var med om en bilolycka igår. Eller alltså vi var inte I olyckan utan vi fick se en på första parkett :)
Allt började en kall onsdagsmorgon i Uppsala. Klockan kunde inte vara mer än nio tiden på morgonen och rusningen i trafiken höll fortfarande i sig. Vi i bil 3 var ute på vårt första varv och hade väl kommit ungefär hälften på banan när det small till. Jag körde och brevid mig hade jag Lt Jonsson. Victor satt i baksätet. Vi körde på en av gatorna i Årsta där högerreglen gäller. Vid en dom större korsningarna (Hjalmar Brantingsgatan och Årsta gatan, strax öster om Celsiusskolan) kom vi rullande och pga av att vi hade trafik från höger stannade vi till precis vid övergångsstället. Vi hinner stå där i några sekunder. Rakt framför oss kommer en taxi - modell minibuss - körandes och utan någon koll och med hög fart kör han rakt ut i korsningen. Från våran vänster (taxins höger) kommer då en liten blå bil i hög hastighet med sikte rakt fram. Den blå bilen kör då rakt in i taxins bakre del och pga av farten "flyger" taxin mot oss. Tack vare att hastigheten inte var allt för hög, vi pratar 40 - 50 km/h, och att vi hade en övergångsskylt framför oss får vi inte taxin i framrutan. Taxin slungas alltså in i övergångsställs skylten och den veck sig som en torr kvist men taxin stoppas av den och rullar framåt istället. Vi klarade oss utan skador. Den blå bilens motorhuv var dock söndermanglad men föraren klarade sig. Taxin lika så. Anledningen till olyckan var att taxin inte hade koll på trafiken och den blå bilen hade helt oskrapade rutor så dom båda kommer nog åka på det :) Hela olyckan skedde i slow motion och från ena sekunden till den andra var den över.
H.V.O
Befattningsskola
Jaha, då satt man i skolbänken igen... det var ju inte riktigt planen! I presic 2½ vecka har vi nu haft befattningsskola och för er som hajar noll betyder det att vi håller på att utbilda oss till våra befattningar som vi ska ägna oss åt fram till muck (bara si så där 7 månader..) Några är uttagna att skjuta kulspruta och granatgevär medan andra har en viktigare roll som gruppbefäl eller plutonbefäl. Bästa utbildningen och viktigaste är ju dock fordonsutbildningen. Shit vilket ansvar vi har! Inte nog att vi ska skjutsa runt griniga soldater så ska vi även ta hand om en 4 000 kg tung bil! Mycke ansvar på axlarna :P
Fordonsutbildningen eller TGB 13 som den också heter är riktigt rolig men också lite långdragen. Bäst är att få köra TGB 13 bilen - vilken känsla! Tråkigast är tekniken och det beror tyvärr på våran smått långsamma lärare. Man somnar ungefär samtidigt när man sätter sig ner i stolen på teorin. Som tur är varvar vi lite med praktik men eftersom man sov under teorin fattar man ändå inget. Tungt ämne! Det mest dryga ämnet måste ändå vara civila trafikregler - det var exakt det jag läst för bara några månader sen!!! Plus det har vi även militära regler att lära oss och självklart ska dom vara lite extra annorlunda mot civila :P
Dagarna är dock väldigt chilliga! Vi börjar varje morgon med uppställning 07.45 och lektionen börjar 08.00. Måndagar och onsdagar slutar vi till middag (16.30), tisdagar och torsdagar är lite längre men vi slutar oftast mellan 19.00 - 21.00. Fredagar slutar vi till lunch - sen är det dock städning och sköter vi oss inte kan fredagen bli lååång....
Vecka 1:
Vecka inledde med bil indelningar och man kör 2 och 2 i varje bil. Vi i 31:a är tillsammans med 32:a så vi är lite blandade. I våran tät är vi dessutom kille/tjej i varje bil (nästan) medan i andra täten har dom typ 2 st tjejer!
Veckan fortsatte med att provköra bilarna - stor skillnad jämfört med bilen man kör hemma! Vi tränade ganska mycket de första dagaran på körgården där vi backade, parkerade och lärde oss manöverera bilen. Vi hade även en lång inventering av bilarna. Andra täten lyckades självklart dyka ner i diket med en av bilarna - det säger ju sig självt - inget som skulle kunna hända i första tät såklart!
Vecka 2:
Vi avancerade våran körning och skaffade "vitt intyg" på onsdagen, vilket berättigar oss till att få köra i stan (a.k.a utanför grindarna)! Innan körde vi runt, runt, runt på garnisonen - smått segt efter några tusen varv! På tekniken fick vi arbeta lite med slirskydd (snökedjor) och prova lägga på dom och köra lite. Vi i bil 3 hann tyvärr inte ut på fältet utan fick nöja oss med en tur på körplan.
Vecka 3: (de två första dagarna)
Ännu mer "utanför grindarna" körning! På dessa två dagra har vi kört en hel del. På måndagen hade vi dessutom halka på körplan. Riktigt roligt att sladda runt utan framhjulsdriften :D I teorin kan man sladda så mycket att bilarna kan välta (har tydligen hänt om jag fattade det rätt). Vi i bil 3 försökt lite men det räckte tydligen inte :P Förutom körning har vi ännu en gång bevisat oss lite bättre än andra täten (33 och 34 pluton). Dom lyckades trycka in 15 personer i TGB 13:s baksäte. Vi i första tät fick lätt in 17 pers och med lite smartare planering hade nog alla 18 platsat - en var ju tvungen att filma ;P Filmen kanske kommer upp senare ikväll alt. på facebook :)
I skrivande stund är det bara fordonsförare på garnisonen. Riktigt lyx! Frukosten tar inte slut, vid nästan varje måltid får vi pastasallad med kyckling till sallad (MUMS!!!), tvättbytet kunde inte flytit på smidigare i morse och det finns 10 olika sängar att välja på i mitt logement. Nackdelen är att det är väldigt tomt. Första veckan var alla befattningar här men redan vecka två drog grg och ksp till Älvdalen. Ksp kom dock tillbaka på fredagen. Nu i måndags drog dom dock igen tillsammans med gb/pb/stab täten. Grg har ju såklart vart där uppe hela tiden :P Allihopa beräknas komma hem nästa onsdag (om ca 1 vecka) och då får dom dessutom åka hem i några dagar. På lördag ska alla infinna sig på LSS för lite högvaktsförberedelser. Vi i fordon slutar inte först på fredag så det blir ingen hemgång för oss utan vi får glatt vänta till den 26:e då jullovet börjar :)
Fordonsutbildningen eller TGB 13 som den också heter är riktigt rolig men också lite långdragen. Bäst är att få köra TGB 13 bilen - vilken känsla! Tråkigast är tekniken och det beror tyvärr på våran smått långsamma lärare. Man somnar ungefär samtidigt när man sätter sig ner i stolen på teorin. Som tur är varvar vi lite med praktik men eftersom man sov under teorin fattar man ändå inget. Tungt ämne! Det mest dryga ämnet måste ändå vara civila trafikregler - det var exakt det jag läst för bara några månader sen!!! Plus det har vi även militära regler att lära oss och självklart ska dom vara lite extra annorlunda mot civila :P
Dagarna är dock väldigt chilliga! Vi börjar varje morgon med uppställning 07.45 och lektionen börjar 08.00. Måndagar och onsdagar slutar vi till middag (16.30), tisdagar och torsdagar är lite längre men vi slutar oftast mellan 19.00 - 21.00. Fredagar slutar vi till lunch - sen är det dock städning och sköter vi oss inte kan fredagen bli lååång....
Vecka 1:
Vecka inledde med bil indelningar och man kör 2 och 2 i varje bil. Vi i 31:a är tillsammans med 32:a så vi är lite blandade. I våran tät är vi dessutom kille/tjej i varje bil (nästan) medan i andra täten har dom typ 2 st tjejer!
Veckan fortsatte med att provköra bilarna - stor skillnad jämfört med bilen man kör hemma! Vi tränade ganska mycket de första dagaran på körgården där vi backade, parkerade och lärde oss manöverera bilen. Vi hade även en lång inventering av bilarna. Andra täten lyckades självklart dyka ner i diket med en av bilarna - det säger ju sig självt - inget som skulle kunna hända i första tät såklart!
Vecka 2:
Vi avancerade våran körning och skaffade "vitt intyg" på onsdagen, vilket berättigar oss till att få köra i stan (a.k.a utanför grindarna)! Innan körde vi runt, runt, runt på garnisonen - smått segt efter några tusen varv! På tekniken fick vi arbeta lite med slirskydd (snökedjor) och prova lägga på dom och köra lite. Vi i bil 3 hann tyvärr inte ut på fältet utan fick nöja oss med en tur på körplan.
Vecka 3: (de två första dagarna)
Ännu mer "utanför grindarna" körning! På dessa två dagra har vi kört en hel del. På måndagen hade vi dessutom halka på körplan. Riktigt roligt att sladda runt utan framhjulsdriften :D I teorin kan man sladda så mycket att bilarna kan välta (har tydligen hänt om jag fattade det rätt). Vi i bil 3 försökt lite men det räckte tydligen inte :P Förutom körning har vi ännu en gång bevisat oss lite bättre än andra täten (33 och 34 pluton). Dom lyckades trycka in 15 personer i TGB 13:s baksäte. Vi i första tät fick lätt in 17 pers och med lite smartare planering hade nog alla 18 platsat - en var ju tvungen att filma ;P Filmen kanske kommer upp senare ikväll alt. på facebook :)
I skrivande stund är det bara fordonsförare på garnisonen. Riktigt lyx! Frukosten tar inte slut, vid nästan varje måltid får vi pastasallad med kyckling till sallad (MUMS!!!), tvättbytet kunde inte flytit på smidigare i morse och det finns 10 olika sängar att välja på i mitt logement. Nackdelen är att det är väldigt tomt. Första veckan var alla befattningar här men redan vecka två drog grg och ksp till Älvdalen. Ksp kom dock tillbaka på fredagen. Nu i måndags drog dom dock igen tillsammans med gb/pb/stab täten. Grg har ju såklart vart där uppe hela tiden :P Allihopa beräknas komma hem nästa onsdag (om ca 1 vecka) och då får dom dessutom åka hem i några dagar. På lördag ska alla infinna sig på LSS för lite högvaktsförberedelser. Vi i fordon slutar inte först på fredag så det blir ingen hemgång för oss utan vi får glatt vänta till den 26:e då jullovet börjar :)